Ćwiczenia usprawniające koordynację ruchową dziecka

Wielkie podziękowania

Na początku chciałam podziękować za wszystkie listy jakie w związku z ostatnim artykułem otrzymałam. Bardzo się cieszę, że tak miło wyrażacie się o moim blogu. Dziękuję wam i oczywiście zapraszam do przeczytania i komentowania kolejnego artykułu!

Ćwiczenia usprawniające koordynację ruchową dziecka

W ostatnim artykule pisałam o dyskoordynacji ruchowej, która dotyczy coraz większej grupy dzieci. Dziś postaram się opisać pewne wskazówki, których wykorzystywanie w codziennym życiu może uchronić nasze dziecko przed dyskoordynacją. Ćwiczenia zostały podzielone na kilka grup: ćwiczenia związane z przemieszczaniem się, ćwiczenia kształtujące umiejętność podskoków i przeskoków, ćwiczenia mięśni, ćwiczenia równowagi.

1. Ćwiczenia związane z przemieszczaniem się

W tej grupie znajdują się:

ćwiczenia związane z marszem

- marsz w dowolnym kierunku (w prawo, w lewo),
- marsz między przeszkodami (rozłożone na podłodze klocki, kręgle, maskotki),
- marsz po linii prostej (skakanka lub papier toaletowy może wyznaczać linię),
- marsz tyłem (bardzo trudne zadanie nawet dla rodziców, wiem bo sama miałam z tym problem),- marsz na palcach
- marsz do przodu i na hasło „zmiana”, marsz do tyłu,
- marsz z jednoczesnym kreśleniem na podłodze określonych kształtów np. koło, kwadrat

 

ćwiczenia związane z bieganiem

- bieg we wskazanym kierunku (w prawo, w lewo, do taty, do mamy),
- bieg w miejscu (koło utworzone z hula-hop),
- bieg tyłem,
- bieg zgodnie z rytmem (szybka muzyka – szybki bieg, wolna muzyka – wolne chodzenie),
- bieg na czas,
- bieg między przeszkodami

 

2. Ćwiczenia kształtujące umiejętność podskoków i przeskoków

-sprężynka – napinanie i rozluźnianie całego ciała, a potem tylko pewnych części np. kolan
- podskoki na twardy /na miękkim podłożu obunóż /na jednej nodze
- przeskoki przez leżącą przeszkodę (szalik, skakanka)
- pajacyki (mniejszym dzieciom mogą one sprawiać na początku kłopot, ale z czasem będzie coraz lepiej),
- zeskakiwanie z niskiego podwyższenia (początkowo przy asekuracji rodziców),
-skakanie przez skakankę,
- granie w „gumę” (dawniej tak spędzały czas dziewczynki , a teraz jest to już rzadkością).

 

3. Ćwiczenia mięśni

- napinanie i rozluźnianie mięśni na ustalone hasło,
- swobodne wymachiwanie ramionami i nogami w różnych kierunkach,
- przytulanie innej osoby z różnym naciskiem (mocno i lekko),
- zawijanie dziecka w kocyk i odwijanie,
- skłony, krążenia ramion, krążenia szyją,
- dziecko siada skulone pod ścianą, ręce oplatają nogi, na hasło zmiana nacisku (mocno napina mięśnie  potem rozluźnia),
- leżenie na plecach i ćwiczenia rąk i nóg w górze (nożyce, świeca).

 

4. Ćwiczenia równowagi

- huśtanie dziecka na huśtawce,
- jazda na hulajnodze, deskorolce i rolkach,
- zmiana pozycji z leżenia na plecach do siadu i pionu na czas,
- stanie na jednej nodze,
marsz z jednoczesnym klaskaniem (na zmianę maszerowanie i klaskanie).

To tylko niektóre przykłady ćwiczeń wpływających na kształtowanie prawidłowej postawy naszego dziecka i rozwój jego koordynacji ruchowej.

Jakie błędy popełniają rodzice?

1. Rodzicom nie chce się wychodzić z dzieckiem na plac zabaw.
2. Rodzice nie mają czasu na zabawę z dzieckiem.
3. Podpieranie niemowlaka,który nie jest jeszcze gotowy do siadania.
4. Zmuszanie dziecka do chodzenia w chodziku (Chodziki to najgorsze co może zrobić nieświadomy rodzic. Dziecko powinno raczkować i w naturalny sposób poznawać otaczający świat stopniowo przechodząc do pozycji wyprostowanej).
5. Brak zabawek mobilizujących dziecko do ruchu (wszystkie zabawki do ciągania, pchania, przesuwania)
6. Wożenie dużego dziecka w wózku (ograniczanie możliwości trenowania nóg i zwiększania wydolności dziecka)
7. Kupowanie nieodpowiednich butów (dziecko powinno mieć dobrze dobrane i wyprofilowane buty, gdyż to ważny element rozwoju ruchowego)
8. Przemieszczanie się samochodem zamiast spacerów (Im więcej dziecko będzie chodziło i spacerowało z rodzicem tym lepiej wykształci się jego koordynacja ruchowa)
9. Nadopiekuńczość rodziców, czyli „nie wchodź”, „nie ruszaj” „nie skacz”(dziecko musi mieć możliwość eksperymentowania podczas zabawy Zdaniem rodziców jest umożliwić dziecku doświadczanie różnych sytuacji i pomagać w momencie zaistnienia niebezpieczeństwa. Czasem wystarczy podnieść się z ławki na placu zabaw i być blisko dziecka, które wchodzi na drabinki i poznaje nowe ruchy lokomocyjne)]
10 Rodzice przyczyniają się do bezradności swoich dzieci (dziecko powinno uczyć się samodzielności i nie można go we wszystkim wyręczać!

6 Komentarze

  1. z błędów wymienionych przez Ciebie – mam jeden na koncie – chodzik, ale nie uważam tego za swój błąd, gdyż Małą sadzałam w nim tylko chwilowo, w ramach urozmaicenia dla Córki lub gdy chciałam coś ugotować w kuchni…

    • Teoretycznie każde włożenie dziecka do chodzika jest dla niego niebezpieczne i grozi wadą postawy i innymi problemami w przyszłości! Moje najstarsze dziecko też sporadycznie wkładałam do chodzika, ale w tamtym czasie nie zdawałam sobie sprawy z konsekwencji. Obecnie już wiem, że są nimi wada postawy i wada wymowy u mojego dziecka!

      • powiem tak – dziecko siedzące cały dzień w chodziku, tylko dlatego, że matce nie chce się nim zająć jest niedopuszczalne, jednak nie uważam, że wyrządziłam swojej Córce straszną krzywdę wkładając ją do chodzika, nie była w nim długie chwile, jednak nie mam szczerze mówiąc do siebie pretensji, że takie urządzenie było w moim domu…
        a Córka rozwija się bardzo dobrze…

        • Dziękuję za komentarz! Z punktu widzenia terapeuty dziecięcego – chodziki to największe zło dzisiejszego świata! Z punktu widzenia matki zgadzam się z twoim wpisem. Jeżeli dziecko spędza mnóstwo czasu w chodziku to jest szkodliwe dla niego, jeśli było to chwilowe i twoje dziecko rozwija się prawidłowo miałaś szczęście! Pozdrawiam

  2. Witam.
    Ciekawy artykuł.
    Chciałbym tylko dodać, że koordynacja ruchowa = pewność siebie w późniejszym życiu. Dzieci dobrze radzące sobie z rozwiązywaniem skomplikowanych problemów ruchowych lepie sobie radzą z rozwiązywaniem skomplikowanych problemów życiowych.

Dodaj komentarz

Wymagane pola są oznaczone *.