Dyskoordynacja ruchowa i jej konsekwencje

Co to jest dyskoordynacja ruchowa?

Dyskoordynacja ruchowa to nowe zjawisko, które dotyczy w ostatnim czasie coraz szerszej grupy dzieci i osób dorosłych. Jest to zaburzenie związane z niemożnością koordynacji ciała, która często jest wynikiem wychowania do życia w bezruchu.

Wychowanie do życia w bezruchu to artykuł, który ukazał się on na blogu 18 marca 2014 roku
http://e-galimatias.blog.pl/wychowanie-do-zycia-w-bezruchu/
. W artykule poruszono niektóre aspekty związane z nieprawidłowym rozwojem sprawności motorycznych u dziecka, a więc jego dyskoordynacją i nie tylko.  W związku z tym bardzo ważne są ćwiczenia usprawniające (artykuł dotyczący rozwijania koordynacji ruchowej z 19 marca 2014  zachęcam do przeczytania
http://e-galimatias.blog.pl/zabawy-rozwijajace-koordynacje-ruchowa-dziecka/
).

Postęp cywilizacyjny – zło czy dobro współczesnych dzieci?

Tematyka ograniczonych możliwości rozwoju ruchowego dziecka pojawiła się wraz z postępem cywilizacyjnym. Obecnie dzieci bardzo rzadko spędzają czas na świeżym powietrzu. Wolne chwile pochłania gra na komputerze i oglądanie bajek. Coraz częściej skutkuje to słabym rozwojem ruchowym, wadami postawy, a w konsekwencji również wadami wymowy. Akceleracja wielu technologii elektronicznych wpływa na osłabienie organizmu, pogorszenie wzroku, zmniejszenie wydolności i zahamowanie sprawności fizycznej.

Rodzice powinni zdawać sobie sprawę z faktu, że ich dziecko, które od najmłodszych lat gra na komputerze, tablecie czy komórce traci szansę nabywania wielu innych cennych umiejętności. Czas spędzany przez dziecko w taki sposób pozwala rodzicom na wykonywanie innych czynności, gdyż dziecko nie potrzebuje wówczas ich uwagi. Taka bezmyślna postawa rodziców działa na niekorzyść ich dzieci.

Dyskoordynacja ruchowa jest wynikiem nieefektywnego spędzania czasu i braku ruchu na świeżym powietrzu. Pobyt na placu zabaw umożliwia dziecku zdobywanie nowych doświadczeń. Bieganie, wspinanie, huśtanie, kręcenie, zjeżdżanie to tylko niektóre z atrakcji współczesnych placów zabaw. Niestety rodzice coraz rzadziej mają czas na to, aby spędzać tam czas  z dzieckiem. Tym samym rodzice sami przyczyniają się do dyskoordynacji ruchowej swoich dzieci.

Objawy dyskoordynacji ruchowej?

Jak sama nazwa wskazuje jednym z jej objawów jest zaburzona koordynacja. Dziecko jest niezdarne, potyka się o własne nogi, brakuje mu wyobraźni ruchowej. Czasem towarzyszy jej lęk przed przemieszczaniem się i zaburzenia równowagi. Dyskoordynacja ruchowa prowadzi również do problemów z mówieniem i generowania się wad wymowy u dzieci.

Ćwiczenia usprawniające koordynację ruchową?

Przede wszystkim dziecku potrzebne są ćwiczenia ogólnej sprawności motorycznej. Szczególnie w przypadku dzieci u których rozwój ruchowy nie przebiega prawidłowo lub był w jakimś stopniu opóźniony. Ćwiczenia te powinny być przeprowadzane systematycznie. Zawsze należy posługiwać się słownym opisem ćwiczeń ale również jego demonstracją przez rodzica. Istotne jest wypracowanie umiejętności napinania i rozluźniania mięśni, wypracowanie zasad poruszania się w przestrzeni, ćwiczenie chodu, biegów, podskoków i przekoków oraz umożliwienie dziecku doświadczania różnego rodzaju sytuacji ruchowych (na placu zabaw, na spacerze, w basenie itp).

W kolejnym artykule postaram się przedstawić kilka rodzajów ćwiczeń związanych z minimalizowaniem zjawiska dyskoordynacji ruchowej. Zapraszam do odwiedzenia mojego bloga jutro. Tytuł kolejnego artykułu  „Ćwiczenia usprawniające koordynację ruchową dziecka”

10 Komentarze

    • Mam nadzieję, że dzięki tego typu informacjom wielu rodziców zda sobie sprawę ze swoich błędów i zmieni nieco podejście do swojego dziecka!

  1. To smutny widok kiedy zamiast bawiących się dzieci, place zabaw świeca pustkami. Brak ruchu dzieci często wynika ze zwykłego lenistwa rodziców, którzy chcą mieć spokój i sadzają dziecko przed komputerem. Pamiętam do dziś sytuację jak wychodziłam od lekarza to zobaczyłam płaczące dziecko, które jeszcze dobrze chodzić nie umiało, a już krzyczało do mamy: ja chce na kompulelek.

    • To co się dzieje dookoła mnie jest tak przerażające, że nie mogłam być obojętna. Dzieci wychowywane przed komputerem to potencjalni pacjenci dla terapeutów i logopedów w przyszłości. Błędy rodziców w okresie wczesnodziecięcym ujawniają swoje konsekwencje w późniejszych latach życia. Moim celem jest podnoszenie świadomości z tego zakresu. Cieszę się, że coraz większe grono rodziców zagląda na mój blog i czyta moje artykuły. Dostaję również mnóstwo lisów na które staram się jak najszybciej odpowiadać. Dziękuję za komentarz i pozdrawiam!

    • Cieszę się, że przynajmniej do małej grupy rodziców docierają moje „porady”. Sama jestem mamą trójki dzieci i wiem jak wielu rzeczy nie wiedziałam przy moim pierwszym dziecku. Jego wychowanie było dla mnie jednym wielkim eksperymentem. Później było już łatwiej! Wielu ciekawych rzeczy nauczyły mnie także inne mamy, których doświadczenie było większe od mojego. Teraz to ja staram się przekazywać moją wiedzę wam!

      Kolejny artykuł właśnie zaczyna powstawać :)

  2. Moje dzieci na pewno cierpią na jakiś problem z koordynacja. Ale na pewno nie z powodu wychowania w bezruchu. Mieszkamy w Danii, gdzie model wychowania jest zupełnie inny. W związku z tym moj roczny synek spadł w żłobku na placu zabaw ze schodów z wysokości 1. piętra, córka w przedszkolu poraniła sobie brodę, bo spadła z drzewka podczas wspinaczki, oboje sa teoretycznie sprawni jak małpki, a jednak tracą równowagę, potykają sie, upadają cześciej, niz inne dzieci. Ich rozwoj motoryczny jest oceniany na bardzo dobry, a jednak koordynacja szwankuje. Zamierzam zacząć z nimi ćwiczyć, zeby wyrobiły sobie większa świadomość swojego ciała w ruchu. Synek wcześniej był nadwrażliwy sensoryczne i ćwiczenia bardzo mu pomogły, wiec mam nadzieje, ze na ten problem tez pomoże odpowiedni rodzaj zajęć czy ćwiczeń.

    • Bardzo dziękuję za podzielenie się z moimi czytelnikami doświadczeniami w tym zakresie. Jako pedagog jestem przekonana, że każde działanie związane z usprawnianiem koordynacji ruchowej będzie korzystne jeżeli zostanie poparte konsultacją specjalistyczną. Na przykładzie moich własnych dzieci wiem, że czasem wystarczy odpowiedni rodzaj zajęć np. judo (tak jak w naszym przypadku) i wszystkie problemy zaczynają się korygować. Pozdrawiam i życzę powodzenia!

  3. Ja nie sadzałam syna przed komputerem a dzisiaj ma 6 lat i ciągle jest nieskoordynowany. Ma problem ze sprawnym bieganiem, nie nadąża za kolegami na placu zabaw, jeździ na rowerze ale po ścieżkach rowerowych strach z nim jeździć, bo nie jedzie w lini prostej tylko zygzakiem. Na łyżwach i rolkach też jakoś sobie radzi Normalnie pewnie ktoś z zewnątrz nie widziałby problemu, ale ja widzę różnicę miedzy nim a jego sprawniejszymi rówieśnikami i jego bratem, który w wieku trzech lat biegał lepiej. Dodam jeszcze ze na gry komputerowe mamy wyznaczone trzy dni w tygodniu po godzinie, więc to chyba nie jest jakiś nadmiar… wymowę również ma czystą i od dwulatka wyraźną. Nie wiem, może nie powinnam się przejmować?

    • Tak, jest to dość ważna sprawa. Ja bym udała się na konsultacje ze specjalistą od integracji sensorycznej. Taka diagnoza w przypadku wielu dzieci może stanowić początek terapii. Myślę, że każdemu dziecku zajęcia związane z rozwojem zmysłów są potrzebne i przyczyniają się do usprawnienia wielu innych środków w mózgu, a tym samym wpływają na dalsze życie dziecka.

Dodaj komentarz

Wymagane pola są oznaczone *.